Slim voer

[et_pb_section bb_built=”1″ admin_label=”section”][et_pb_row admin_label=”row” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat” background_size=”initial”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text admin_label=”BLOG Slim Voer” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat” background_size=”initial” _builder_version=”3.17.6″]

Ingewikkeld
Een mens is een ingewikkeld bouwwerk. Een soort enorme, high tech, chemische fabriek. Allerlei processen die nauw met elkaar verbonden en van elkaar afhankelijk zijn. Zowel fysiek als mentaal.

Gezondheid is een groot goed. Als je je realiseert hoe ingenieus  we in elkaar zitten en wat er dus allemaal wel niet mis kan gaan in ons lijf, is het eigenlijk een wonder dat we over het algemeen nog zo redelijk in ons velletje steken.

Vullen of voeden
Neem nou voeding. Is het wel allemaal voeding wat we naar binnen werken? Ik bedoel, snoep, chips en koekjes daargelaten. Daarvan snappen de meeste van ons wel dat het ‘voor de lekker is’ en niet wezenlijk wat bijdraagt. (behalve dan wellicht aan de omvang van je heupen) Maar dat wat we als eten beschouwen? Wat we tijdens de maaltijden eten als ‘voeding’? Voedt dat ook echt? Of is er stiekem een groot deel meer ‘vulling’ dan ‘voeding’?

Balans
Alles in het leven draait om balans. Ook in je lichaam. Nat en droog, warm en koud, vol en leeg. “Balance is everyting”
Misschien niet heel fris in een stukje over voeding, maar een mooi en simpel voorbeeld van balansverstoring op het gebied van nat en droog:
-te nat -> diarree
-te droog-> obstipatie

Wat is nou slim voer?
Slim voer is voeding dat zorgt dat je met zo zuiver mogelijke middelen, zo nuttig mogelijk vult.
Oftewel: je eet dát wat je lijf nodig heeft en kan verteren, zodat je ingenieuze fabriekje zo goed mogelijk kan doen wat het moet doen. Niet te veel rest- en afvalproducten. Geen nare uitstoot. Gewoon dat wat er aan voeding binnenkomt verwerken tot bruikbare middelen. Middelen die je energie geven op het moment dat je dat nodig hebt, maar die net zo goed zorgen dat je je rust kunt pakken op de momenten die dáár voor bedoeld zijn.

Eenvoud
In grote lijnen komt slim voer neer op eenvoud.
Eten van het seizoen. In de zomer meer rauwkost, in de winter meer verwarmende voedingsmiddelen zoals stamppot, soepen en stoofpotjes. Het is niet voor niets dat je in november weer eens trek krijgt in Boerenkool met Worst, na een zomer vol rood fruit en salades!
Zo weinig mogelijk gebruik maken van voorbewerkte- en kant-en-klaar producten en halffabricaten. Zo weinig mogelijk toegevoegde vetten en suikers. Hoe meer (onnatuurlijke) toevoegingen, hoe meer nutteloos voer je naar binnen haalt. Nutteloos, in de zin van dat je fabriekje moeite heeft met verwerken. Het niet goed kan gebruiken. Het zal omgezet worden in ‘restproducten en uitstoot’. Het verstoort je balans.
Eet dan ook liever met mate roomboter, dan bijvoorbeeld halvarine of margarine.
Pannenkoekenmix is wel makkelijk. Maar echt… een beslagje van ei, (haver)melk en (spelt- of boekweit) bloem geeft heerlijke pannenkoeken zonder rare en nutteloze bijproducten zoals maltodextrine en difosfaten. (echt waar, heb gespiekt op zo’n schudfles met pannenkoekenmix!)

Is eenvoud niet ingewikkeld?
Nee. Eenvoud hoeft niet ingewikkeld te zijn. Een fles pastasaus is makkelijk. En blikje tomatenpuree, een blik tomaten en een zakroerbakgroente door je gerulde gehakt roeren is óók niet moeilijk. En als je dan ook nog eens in verhouding meer zelfgemaakte saus dan (volkoren)pasta eet, ben je al snel een heel stuk gezonder bezig! Eet liever één stevige versgebakken (spelt) boterham dan drie kleffe fabrieks-sneetjes. Leg eens wat vaker groente of fruit op dat stevige broodje. Pindakaas (of één van de vele andere notenpasta’s die er tegenwoordig verkrijgbaar zijn) met stukjes appel is bijvoorbeeld echt heel lekker. Heb je meteen weer wat fruit gegeten. Bak eens een omelet met een flinke hand roerbakgroente. Als ontbijt (echt waar!) of als lunch. Kan ook mee in de trommel naar school of werk. Eet een handje (geen zák, een hándje) noten in plaats van dat bakje chips. En als je dan toch ècht trek hebt in zoetigheid, pak dan zoet fruit óf een stukje pure chocolade.
Drink met mate koffie. Thee (kruidenthee) en (niet te koud) water is altijd goed.

Nou, dat klinkt niet heel ingewikkeld, toch?

Advies en begeleiding
Kom je er ondanks bovenstaande toch niet helemaal uit? Ervaar je gezondheidsproblemen en ben je benieuwd welke invloed voeding daar op heeft? Wil je er graag mee aan de slag? Neem dan contact met me op! Kijken we samen heel specifiek naar jouw omstandigheden, voorkeuren en mogelijkheden.

Je bent van harte welkom: www.mzm-geestig.nl  (je kunt me appen via de site als je deze via je mobiele telefoon bezoekt!)

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]